samsung odyssey oled g9 s49cg950su monitor hiba

Egy ügyfelhez érkeztük megcsodálni és beállítani a Samsung Odyssey G9 49 colos, 4K, 240Hz ívelt monitorját. A végén együtt mosolyogtunk, de nem annyira őszintén!

Prémium 4K monitor lenyűgöző méretekkel

A Őrs vezet tere mellé érkeztünk az esti órákban egy Samsung Odessy G9 (s49cg950su) monitort beállítáni a vadonatúj új gamer géphez, amiben egy Radeon 7800XT szolgáltatta a monitorra valót. Az asztalra alig ráférő monitor prémium kialakítása, finom vonalai és persze hihetetlen mérete lenyűgözött látványt nyújtott.

Biztos csak a kábel vagy a driver beállítás

Ügyfelünk azért hívott ki a mert a monitort sehogy sem sikerült neki beállítani a gyárilag igért 4k 240 hz minőségre. Persze ekkora felbontásnál és kép frissítésnél már általában elég sokat kell játszani a beállításokkal hogy a monitor és a videókártya egymásra találjon.

HDMI 2.1 vagy Displayport 2.1?

A szakirodalomban egyértelműen szerepel hogy a Displayport 1.4 esetén a DSC tömörítéssel érhető csak el a 4K 240Hz beállítás. HDMI-vel is volt már, akinek sikerült ilyen, de nem volt kérdés, hogy DP-vel érdemes nekifutni a menetnek. Ráadásul a DP 1.4 mellett rendelkezésre állt a DP 2.1 szabványos prémium minőségű kábel is, ami simán tud akár 16K-t is 60hz-en, így a sávszélesség tuti rendelkezésre állt a működéshez. A Radeon 7800XT is tudta a HDMI 2.1 és a DP 2.1-et kimenetein.

Driver és firmware frissítések

Természetesen a videokártya driver frissítésével kezdtük volna de az már január 13-i legfrissebb verzió volt. E melett a windows 11-ből naprakész változattal próbálkoztunk. A monitor Firmware a 2000-es verzió volt, mert a monitor wifi képes lévén, azt már magától lefrissítette a korábbi használat során.

Eddig csak laptopról ment

A monitor egyébként már 3 hónapos volt, de a készülő gamer gép összerakásáig csak csökkentett üzemben, egy laptopról, HDMI kábellel használták 60Hz-en. A bajok akkor kezdődtek, amikor az új asztali gépre dugták és 240Hz-re állították a bemenetét. Erre ugyanis a monitor kikapcsolása válaszolt.

240Hz-en működésképtelen Odessy G9

A tesztelést mi is elvegeztük, az elején nagy nyugalommal, majd egyre növekvő aggodalommal, hiszen a monitor a helyes beállítások és a minőségi kábelek használata mellett sem volt egyetlen alkalommal sem hajlandó képet adni 60Hz felett. Amint 75, 100, 120 vagy az ígért 240Hz-en kapta a jelet, „no signal” felirattal kikapcsolt.

Akkor majd talán 2K-ban!

Hiába vittük le a felbontást 2K-ra, a helyzet ugyanaz volt, a monitor már 75Hz frissítésnél kikapcsolt. Próbálkoztunk meg 1920×1080-ban, sőt, az összes Windows által felkínált felbontásban, de sikertelenül.

Majd a Firmware frissítés segít!

A Samsung support oldalán – nem egyszerűen, de – megtaláltuk a legfrissebb 2000.2 verziószámú Firmware-t. Érdekesség, hogy ez a kis szoftver nem kevesebb, mint 1,6Gb méretű volt. Igen, Gigabyte! A szépségeit csak annyi volt, hogy a teljesen üres, formázott, és hardveresen is ellenőrzött pendriveról nem volt hajlandó a monitor felismerni a frissítést.

Egyébként ez a monitor rendelkezik wifi kapcsolattal és az kiderült hogy az ügyfél a beüzemelést követően látta hogy magától el is végezett egy firmware frissítést ennek köszönhetően a 2000-es verzió volt már rajta.

Elkeserítő tulajdonosi visszajelzések a fórumokon

A tesztelés közben volt időnk alaposan átnézni a samsung felhasználói fórumait ahol tudszatnyi tulajdonos a írt arról hogy még a korábbi 1440-es firmware-el jól működött a monitor, de az azt követő szoftverekkel hasonló kikapcsolása jelenséget tapasztaltak. Volt aki azonnal, volt akinél ez késleltetve jelentkezett.

A fórumon olvastunk csoportos per indítási kezdeményezésről és olyanról is, aki közvetlen a gyártótól vásárolva el tudta érni a pénzvisszafizetést.

Most komolyan vissza kell vinni?

Fájó szívvel és értetlenül állunk a helyzet előtt hogy egy leves gyártó félmilliós csúcs monitorja hogy kerülhet forgalomba ilyen hibás firmware-rel, amit ráadásul lehetetlen visszaállítani egy korábbi verzióra. A hibás működés ráadásul a wifi kapcsolat miatt elkerülhetetlen, hiszen a monitor az első adandó alkalommal frissíti magát.

A monitort most ügyfelünk visszaviszi a forgalmazóhoz, cikkünket frissítjük, amint visszajelzést kapunk a garanciáztatás eredményéről.

Végül a garanciáztatás sikerrel zárult!

Ügyfelünk február 4-én jelezte, hogy a kb. 2 hetes garanciális javítás során alaplapcserét végeztek és a monitor immár működőképesen -bár kicsit koszosan – érkezett vissza hozzá.

Kapcsolódó szolgáltatásaink

Menjen biztosra, bízza gépét a Számítógép Mentő Szakértőjére!

Hívjon most, segítünk!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük